Uczniowie Gimnazjum nr 17 w Szwecji (11-17.01.2018) - Erasmus+
W dniach 11-17 stycznia odbyła się pierwsza wymiana międzynarodowa w ramach programu Erausmus+, podczas której realizowany jest program. pn. FuturEYEzing. Pierwsze spotkanie szkół wspłpracujących nad wspomnianym projektem miało miejsce w Nyvångskolan w Lund w Szwecji. Uczestnikami spotkania byli uczniowie Zespołu Szkół nr 4 w Bydgoszczy, uczniowie z Romain Rolland FLS ze Starej Zagory w Bułgarii oraz uczniowie Institute Jamie z Vic w Hiszpanii.
Wszystkie podjęte działania dotyczyły realizacji pierwszego projektu, którego temat przewodni brzmiał "Identity and health". Przybyli uczniowie przygotowali prezentacje będące wynikiem kilkumiesięcznych badań nad wspomnianym zagadnieniem. Prezentacje oparte były na wynikach przeprowadzonych ankiet, wywiadach oraz analizie materiałów źródłowych. Wskazywały one na zmiany jakie dokonały się w społeczeństwach badanych krajów na przestrzeni 50. lat w zakresie kultury zdrowotnej.
Następnie uczniowie w sześciu międzynarodowych grupach roboczych, na podstawie analizy porównawczej, próbowali przewidzieć możliwe kierunki zmian i rozwoju sposobów na prowadzenia zdrowego trybu życia w ciągu 30. kolejnych lat. Ważnym aspektem badań było zwrócenie uwagi na kulturę zdrowia fizycznego i psychicznego oraz na świadome budowanie własnej, odrębnej tożsamości. W każdym z badanych krajów zauważono nieco inną specyfikę oraz odmienny charakter omawianych zmian.
Program wymiany zawierał także liczne wycieczki tematyczne, m.in. do Muzeum Zdrowia w Lund, do Średniowiecznej Katedry, do synagogi w Malmo czy młodzieżowego Domu Kultury w Lund. Spotkania i rozmowy z kustoszami oraz pozostałymi pracownikami tych instytucji pozwoliły młodzieży zrozumieć silną zależność teraźniejszości i przeszłości. Pomogło im to dostrzec procesy ewolucyjne i tym samym przewidzieć możliwości ich rozwoju w przyszłości. Nadzorujący zespół nauczycieli moderował pracę uczniów, prowadził warsztaty, ćwiczenia instruktażowe oraz inicjował dyskusje – wykłady TED Talk - z wykorzystaniem metody CLIL. Pozwoliło to uczniom na efektywne wykorzystanie posiadanych przez nich rozmaitych typów inteligencji. Podczas wymiany stosowano rozmaite formy pracy – przygotowano filmiki, wywiady, reportaże, refleksje, plakaty, analizy graficzne bądź statystyki. Efekty pracy zespołów można zobaczyć na oficjalnym blogu projektu – kliknij tutaj.