Informacja dla Rodziców

Opublikowano: 2020-03-23 11:24, Numer artykułu: 22888 , Autor: A.Bąkowska

Szanowni Państwo,

W związku z czasowym zamknięciem szkoły i koniecznością nauki zdalnej przygotowaliśmy kilka ważnych wskazówek dotyczących zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków do pracy w domu, motywowania do nauki oraz dbania o bezpieczeństwo w sieci

 

1. Jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu?

- każde dziecko powinno mieć dostęp do urządzenia mobilnego (najlepiej komputera) wraz z siecią internetową od godziny 9 do 14, czyli w tracie zajęć online, tak aby odbierać od nauczycieli wiadomości i materiały edukacyjne

- dziecko powinno uczyć się przy biurku, siedząc na wygodnym krześle/fotelu przy zachowaniu prawidłowej, ergonomicznej postawy

- zalecane są przerwy w nauce zgodnie z planem lekcji online (od 5-15 min), w trakcie których należy zmienić pozycję ciała

- czas przeznaczony na naukę powinien być poświęcony tylko nauce; proszę nie wyznaczać dzieciom innych zadań w trakcie lekcji online

- należy umożliwić dziecku rozwijanie pasji i poszerzenie wiedzy w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych

- ważne, aby zachować równowagę pomiędzy nauką a innymi obowiązkami i czasem wolny dla dziecka.

 

2. Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

- ważna jest świadomość celu/ poczucie sensu i przydatności; należy przypominać dzieciom dlaczego się uczą; celem może być wysoka średnia, zaliczenie przedmiotu lub zdanie matury

- należy pozwolić dziecku na poczucie satysfakcji z wykonanego zadania i sprawienie sobie nagrody; może to być cokolwiek, co sprawi mu przyjemność - kubek gorącej kawy z cynamonem, zabawa z psem albo chwila relaksu przy ulubionej muzyce

- warto okazać dziecku zainteresowanie jego procesem nauki - w formie pytań o materiał, wykonywane zadania czy zaoferowanie pomocy w nauce, np. przez przepytywanie

- należy pamiętać o docenianiu wysiłków dziecka; monitorując jego postępy należy zwrócić uwagę na pozytywne oceny, dobrze wykonane zadania i pochwalić dziecko; w przypadku gorszych wyników warto porozmawiać z dzieckiem o źródle trudności, zaoferować pomoc i okazać zrozumienie

- warto skupić się na pozytywnych emocjach i komunikatach przekazywanych dziecku; informacje dochodzące z mediów, zmiana systemu nauki czy zbliżająca się matura są już wystarczającymi stresorami dla dziecka; należy zadbać o pozytywną atmosferę w domu, tak aby umożliwić dziecku pełne skupienie się na nauce w poczuciu bezpieczeństwa i wsparcia3.

 

3. Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

- należy przede wszystkim monitorować czas korzystania z Internetu; dziecko nie powinno spędzać całego popołudnia przed telefonem czy komputerem; należy zaproponować mu inne formy aktywności, najlepiej integrujące całą rodzinę, jak: wspólne gotowanie/pieczenie, granie w karty/gry planszowe, spacery z psem, oglądanie zdjęć rodzinnych czy słuchanie muzyki/śpiewanie

- warto przypominać dziecku o szacunku w sieci i o tym, aby nie reagowali agresją werbalną na agresję innych; w przypadku informacji od dziecka o takich zachowaniach innych uczniów, należy powiadomić wychowawcę klasy lub pedagoga szkolnego

- ważne, aby omówić z dzieckiem podstawowe zasady korzystania z Internetu: czas, cele, sposób przekazywania informacji z uwzględnieniem ochrony danych: nie podaje się swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy

- należy również przypomnieć dziecku o zasadzie ograniczonego zaufania: jeśli nie znają nadawcy maila czy wiadomości na komunikatorze niech nie otwierają przesyłanych linków i nie odpowiadają na nie; nauczyciele kontaktują się z uczniami poprzez e-Dziennik, służbowy adres mailowy lub komunikator, gdzie zawsze widać nazwisko nadawcy.

 

W razie pytań, zachęcamy do kontaktu.

Pedagog

Danuta Nowak – dnowak@zs4.bydgoszcz.pl

Psycholodzy

Dominika Nelkowska – donelkowska@zs4.bydgoszcz.pl

Aleksandra Rutkowska – azaborowska@zs4.bydgoszcz.pl